Copenhagen Fashion Summit, april 2014

Copenhagen Fashion Summit och GLASA-priset

Den internationella hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit hölls den 24:e april och samlade ledande personer och företag från mode- och näringslivet för att prata om modebranschens sociala och miljömässiga ansvar.

Att miljöfrågan är en viktig fråga har nog inte undgått någon när det gäller kläder och mode. Att frågan blir viktigare och viktigare märks både hos varumärkena med även hos konsumenten. Under dagen lyftes tragedin i Dhaka, där taket till en fabrik rasade in och dödade och skadade tusentals människor, upp flera gånger. Att utvecklingen kring CSR måste gå snabbare var alla överens om. Frågan som alla ställer sig är hur gör man?

Denna heldag bjöd på många intressanta seminarier och paneldebatter som gav insyn i företags CSR-arbete och hur de arbetar för en bättre miljö och en bättre värld. Ett av de mer spännande initiativen var Not just a label, som gav följande fem tips till de mindre modevarumärkena:

  1. Reclaim design Power
  2. Know your supply chain
  3. Choose one focus
  4. Create more, use less
  5. Engage your customers

Läs mer på www.notjustalabel.com.

GLASA-priset 2014

Kvällen innan, den 23:e april, belönades den franska modekoncernen Kering med varumärken som Balenciaga, Bottega Veneta, Gucci och Stella McCartney, men även Puma och Tretorn mfl, för sitt hållbarhetsarbete. Detta tack vare projektet E P&L – Environmental Profit and Loss Account, vilket är ett redovisningssystem för ett företags miljöpåverkan omräknat till monetära värden. Priset delades ut av den svenska handelsministern Ewa Björling.

–       Det här priset är mycket viktigt för att kunna förbättra och påskynda en hållbar utveckling inom klädindustrin, säger handelsminister Ewa Björling via Utrikesdepartementet.

–       Vi utvecklade E P&L för att få en djup förståelse för de konsekvenser och den påverkan som våra verksamheter har på naturkapitalet, men också för att det är viktigt att företag mer allmänt tar ansvar för sin användning av naturkapital. Den här kunskapen kan hjälpa till att minska påverkan och riskerna men även vara ett sätt att ta vara på möjligheter att skapa positiva följder för verksamheten, miljön och samhället, säger Marie-Claire Daveu, hållbarhetschef hos Kering via Habit.

Fakta: GLASA

Global Leadership Award in Sustainable Apparel (GLASA) lanserades 2013 för att inspirera till ett djärvt ledarskap inom klädsektorn samt för att mobilisera viktiga intressenter kring lovande idéer och metoder som kan förbättra hållbarhetsprestanda inom klädindustrin.

Natural Capital Accounting är tema för 2014 års upplaga av Global Leadership Award in Sustainable Apparel (GLASA). Redovisning av naturkapital hänvisar till processen att placera monetära värden på miljömässiga och sociala varor och tjänster. Syftet är att det ska bli möjligt att bedöma värdet som utvunnits från dessa varor och tjänster samt de kostnader för skador på naturkapital som de gett upphov till. Genom att sätta monetära värden på naturvaror och tjänster är det möjligt att göra en bättre bedömning av värdet som utvunnits. Att göra denna monetära bedömning innebär att företag, regeringar och andra viktiga intressenter kan börja ta hänsyn till miljöaspekter i sitt vardagliga beslutsfattande samt göra jämförelser med andra effekter i monetära termer.

Du kan läsa mer om Copenhagen Fashion Summit på deras hemsida, www.copenhagenfashionsummit.com.